Fredag 18/9 - Torsdag 24/9 - Bali vecka 3 (inkl. Gili Trawangan)

Bali vistelsen fortsätter att vara avslappnande och skön, om man då bortser ifrån att vi på lördag morgonen fick en skakig väckning av stora mått, nämligen 6.4 på Richterskalan (precis utanför Balis kust). Det var rätt läskigt för det tog sån tid innan hjärnan registrerade att det faktiskt var en jordbävning och sedan försöka fundera på vad man egentligen ska göra när allting skakar. Skakningarna hann t.o.m. gå över innan vi ens hann ta något vettig beslut. Hotellgrannarna stog dock redan ute på gården i bara kalsongerna. Som tur var så fick ingen några allvarliga skador, men något nojig har man ju blivit sedan dess.

På söndagmorgonen var det dags för oss att checka ut och iställe bege oss ut till havs. En 3 timmars båtresa tog oss till Gili Trawangan - den lilla ön utan bilar och vespor. Här hyr man en cykel för att ta sig runt, eller så åker man häst och vagn. En trevlig omxäxling mot resten av den galet trafikerade Indonesien.

Vi hade det underbart nice där i 3 dagar. Snorklade i det härligt blågröna varma vattnet o solade på en helt egen vit sandstrand. Åt god mat och hade det bra helt enkelt. Enda negativa om stället skulle väl isåfall vara att det var relativt dyrt där. Uppåt 3 gånger dyrare än i Kuta. De passar väl på att ta betalt när man inte har några andra alternativ. Men jag skulle ändå rekommendera ett besök där eftersom det var en sån underbart härlig atmosfär där som skiljer sig rejält från Bali.

...ifs bör jag ju varna för båtresan som blev en 3 timmar lång maddröm för mig. Tillbaka till Bali fick vi nämligen åka i en mycket mindre båt än innan, och just då var det rejäla vågor ute på havet, så ni förstår hur jag mådde under hemresan. Jag satt och tänkte att jag aldrig mer ska önska mig någonting i mitt liv, bara det här snart är över och jag får känna land under mina fötter igen. Det fick jag ju till slut, och det är jag rejält tacksam över.

Nu har vi checkat in på Prima Cottage i Sanur. Hotellet verkar mysigt o fint, så här kommer vi nog trivas alldedes utmärkt. Men tiden går fort. Bara en vecka kvar på Bali vistelsen nu. See u soon Sofie o Scott! :D

Fredag 11/9 - Torsdag 17/9 - Bali vecka 2

Vi har mest hållit oss i Kuta/Legian/Seminyak området den här veckan med. Vi har helt enkelt varit för slöa för att orka ta oss härifrån än. Haha. Visserligen tog vi en tur till Nusa Dua en dag, för vi hade hört att det skulle finnas vackra stränder där som skulle vara bättre än våran "Double Six Beach". Vi bad taxi-chauffören köra oss till den finaste stranden i Nusa Dua och oj vad besvikna vi blev. Nog för att det skulle kunna varit rätt mysigt område, om inte stranden skulle varit full med alger och bojar. Inte en enda människa badade, och det fanns inga solstolar förutom de som tillhörde hotellen i området. Så vi kände oss helt vilsna och visste inte vad vi skulle göra där ute i ödemarken. Vi hittade till slut ett ställe där vi fick massage för extremt billigt (20kr/30min) så resan var ju inte helt bortkastad iallafall. Efter massagen tog vi en taxi till det största köpcentret i Kuta och vi båda pustade ut i lättnad för att vara tillbaka i "stan" igen. Hahahah, vilka stadsmännikor vi är alltså. :D

Jag har lyckats bli sjuk för andra gången på två veckor. Nu är det inte magen som krånglar, utan en irriterande förkylning. Fick ont i halsen för två dagar sedan och sen har jag gått runt o hostat, nyst o snorat. Det måste vara den dumma ac'n på rummet som är boven. Jag brukar alltid få ont i halsen så fort man är på semester o har ac på rummet. Men men, känner mig lite mindre täppt i skallen idag, så snart ska jag väl vara helt frisk tycker man.

Nu har vi några dagar kvar här i Kuta och sedan bär det av till Gili Trawangan på Söndag. Det är en liten ö, helt utan vägar o sånt. Det ska bli såå nice att slippa alla bilar och framförallt vespor i några dagar. Vi vet inte så mycket om hotellet, men den ska ligga precis vid stranden iallafall. Hoppas det blir fint o att vi den här gången kan trivas i ödemarken en stund. Haha. :)

Fredag 4/8 - Torsdag 10/9 - Bali vecka 1

Vi har verkligen slöat o latat oss hela veckan. Vi bor på ett nice hotell med riktig Balinesisk känsla och design. Dvs. många statyer och stenmurar med vackra mönster runt hela stället. Vädret är härligt, väldigt varmt och soligt. Som tur är vande vi oss vid värmen rätt snabbt, så det känns inte för hett. Har mest legat under parasollen på stranden eller vid poolen, med en tjock bok i handen.

Twilight boken som jag fick av Sofie o Scott blev snabbt en favorit och #2 och #3 i serien har jag redan köpt i bokhandeln, och snart är de utlästa också. Det får väl snart bli ett till besök på bokhandlen för den fjärde delen också. :) Trots skugga och 30+ i solskydd så blir man snabbt solbränd här. Kolla in Johans fina "björnligan" solbränna orsakad av hans solglasögon. (Bilden högst upp till höger) Hihi.

Kan inte klaga på något förutom att jag lyckades bli magsjuk efter femte dagen här. Det är väl den omtalade "Bali-magen" som slog till. Det höll iallafall i sig i nästan en vecka, så vi har inte gjort några längre utflykter än hotell poolen och stranden hittils. Allt för att hålla mig nära toan. Ush ush!

Lördag 090829 - Soft Loft

Den här helgen vandrar och campar Sofie o Scott i vackra södra Australien. Hade gärna följt med, men iom att vi åker till Bali på fredag så försöker vi hålla på slantarna och kände att det var bäst att stanna hemma.

Vi tog det alltså rätt lugnt och skönt istället. Solade på bakgården och umgicks lite med de små dvärgarna på förmiddagen. Sen tog vi en biltur till Johans jobb, för att titta på den fina utsikten över Swan river och Perth.

På eftermiddagen relaxade vi lite i de sköna och mysiga sofforna uppe på Little Creatures Loft. Det här stället kommer helt klart vara första stoppet för er som kommer i November (om vi får bestämma). Längtar tills ni kommer! :)