Lördag 090110 - Söndag 090111 Åker söderut till Coffs Harbour

På morgonen handlade vi färkost på Woolworths, och började köra söderut igen. Vi passade på att bada i en härlig sjö i Lennox Head på vägen. Till lunch käkade vi godaste hamburgarna från McDonald's (hur kan köttet smaka så mycket bättre här?).

Vi tog en omväg till Yamba, för att se oss omkring lite. Där hittade vi en fin liten blå sjö. Tyvärr fick man inte bada i den pga alger. Men vackert var det.

Sedan var vi framme i Coffs Harbour, där vi inte orkade leta efter lämpligt (gratis) övernattningställe, så vi betalade för en campingplats istället. Där stannade vi i två nätter och tog det lugnt. Det passade oss bra att få tillgång till el, internet, duschar och pool :)

Fredag 090109 - Byron Bay

Byron Bay är ett härligt underligt skönt ställe, med en stor blandning av olika typer av människor. Många backpackers samt en hel del hippies och människor med alternativa livstilar m.m. En skön stämning helt enkelt. Idag gick vi på stan, tog nåra öl, badade i havet och duschade på stranden. Satt lite o njöt av dagen på våra campingstolar.

När jag väl hade klurat ut hur jag skulle kunna sminka mig utan en spegel (upptäckte till slut att jag inte behöver göra det utan spegel, för bilar har ju alltid sidospeglar, döööh), så gick vi ut på krogen, på ett stort ställe med massor med folk, billiga drinkar o liveband. Nice ställe helt klart.

På natten fixade vi ett eget utebio, såå mysigt. :)

Torsdag 090108 Roadtrip Brisbane - Sydney startar

Kl 05.47 går tåget till Brisbane, där vi ska hyra en Wicked Camper bil för våran fortsatta resa söderut, och Sofie och Scott ska flyga hem till Fremantle (utanför Perth) på västkusten. Så nu skils vi åt i två veckor. Hur ska vi klara oss själva, i detta upp-o-ner vända land, med vänstertrafik? Hehe.

Väl framme i Brisbane var det dags för oss att skiljas åt från Sofie o Scott. De flög hem till Perth, och vi irrade runt i Brisbane för att hitta ut vart vi ska hämta Wicked Camper bilen. Till slut lyckades vi hämta ut hippebilen som skulle vara vårat hem i 10 dagar framåt. :)

Onsdag 090107 - Sista kvällen i Childers

Tog en lugn dag med packning av väskor, lite vin på verandan, och en sjukt god middag på Apple Tree Creek puben med Sofie, Scott o hans föräldrar.

Tisdag 090106 - Town of 1770

Scott o Sofie tog oss till en mysig stad som heter "Town of 1770" där det finns riktigt härliga stränder och fina utsiktspunkter. En underbar dag i solen alltså. På hemvägen stannade vi i Woodgate, där det skuttar omkring Kängurus helt fritt i parken.

Måndag 090105 - Scotts mammas födelsedag

På förmiddagen när de andra var på jobbet, åkte vi in till "stan" igen, för att hitta ett internetcafé m.m. Vi hann med några biljardomgångar också. Tyvärr slutade ställningen 2-1 till Sofie o Scott.

På kvällen åt vi middag hemma hos dem, och Sofie bakade en prinsesstårta till Scotts mamma.

Söndag 090104 - Johans födelsedag

Johan och Scott gick aldrig o la sig igår, utan de har suttit och firat Johans födelsedag hela natten sedan tolvslaget. Till slut somnade Johan ett par timmar på morgonen, och Scott som orsakat tillståndet, fick äran att få upp Johan till slut. Sofie o Scott hade nämligen köpt en guidad tur till Bundaberg Rom fabriken och det var dags att åka. :)

Lördag 090103 - Childers, Queensland

Scotts föräldrar bor i ett underbart hus mitt på landet i Queenland (östkusten). Utsikten ifrån verandan på det gröna landskapet stäcker sig så långt ögat kan nå.Underbart fridfullt. Det enda som hörs är fågelkvittret, och på natten syns stjärnhimmeln hur klart som helst.

Jag och Johan sov längst av alla första morgonen, så dagen börjar med en sen hemgrillad frukost, som vi äter på den underbara verandan. Sedan går vi lite på "stan", promenerar till Scotts faster och farbror och på hemvägen passar vi på att besöka närmaste puben. :) Vi hinner även med att få en rundtur runt Scotts föräldrars hus, där vi träffar på lite hästar, fladdermöss och annat spännande. :)

Fredag 090102 - Frasier Island

På fredagen åkte vi norrut från Guldkusten, till Frasier Island (världens största sandö) för att äta "Seafood buffé" med Scotts familj. Under hela dagen öste regnet ner, men mysigt var det ändå.

Inga problem att bada i Hotellrestaurangens pool, trots regnet, eftersom vattnet blir desto varmare då. Tyvärr hann vi inte med att åka till Lake McKensie, som ska vara så vackert, men kanske hinner vi med det senare i livet.

Vi fick nöja oss med följande... :)

Nyårsdagen 090101 – Regnskogen

Upp och hoppa! In i bilen. Regnskogen väntar.

Vi fick möjligheten att se o uppleva en riktig regnskog, och där vandrade vi över 1 mil på olika stigar. Det var underbart vackert och häftigt. Många fina vattenfall, floder och grottor gömde sig bland träden. Vi passade dessutom på att bada i en liten sjö, mitt i djungeln, längst ner i dalen. Under dagen såg vi en orm och ett par ödlor... inte såå många vilda djur än vid vår väg alltså. Inte så mycket mer att säga alltså, bara att se på bilderna och njut... :)

Nyårsafton 081231 - Goldcoast: Two-thousand-and-FUCKING-nine-MAN

Vi började med att äta lunch på en surfklubb på stranden, och sedan letade vi upp vandrarhemmet där vi skulle bo. En glad överraskning var att vi hade en pool. Det var strålande varmt väder, så på nyårsafton hann vi med att både bada i poolen och i havet.

Efter simturen gjorde vi i ordning oss inför kvällen, som började med ett restaurangbesök för oss fyra, och fortsatte sedan med en strandpromenad i den lagom varma nattluften. Strandområdet var livligt och fullt med festande människor som väntade på tolvslaget. Vi satt sedan på stranden och såg på fyrverkerierna över havet. Underbart mysigt!

Efter den långa resan fick vi sedan gå hem och vila till slut. God natt! :)

Flygresan (081229-081231) Stockholm-London-Hongkong-Brisbane

Efter många timmars packning på söndagskvällen fick vi äntligen ihop ner mängden packning så att vi hade varsin backpacker ryggsäck under 20kg + 7kg handbagage var + varsin laptop. Vi startade resan på måndagsmorgonen från vintriga Örebro till Arlanda, för att flyga iväg till London 29/12 kl 15.05.

Johans mamma och mormor skjutsade oss till flygplatsen, och i sista minuten hann Crille dyka upp också för att säga hej då. Vi hann med en fika innan det var dags för säkerhetskontrollen. Mitt i alla försök till att pussla ihop bagagevikten igår tappade jag nog bort min hjärna, för ooops, vad hade Julia i handbagaget... jo... schampo, hudlotion, sax m.m. m.m. Allt fick jag slänga bort i all hast. Samtidigt som Johan kämpade med att få ut sin laptop ur väskan i säkerhetskontrollen så kommer vakten fram med min laptopväska och säger med arg röst "Det är en dator i den här". O virriga jag som har fullt upp med att ta ur alla förbjudna flaskor säger "oops, jasså åkte den på bandet redan". Så efter rådet att ta en sak i taget, klarade vi oss till slut igenom säkerhetskontrollen, lagom för att gå på planet.

På Heathrow flygplatsen hade vi gott om tid för att fönstershoppa och äta o dricka på en engelsk pub. Passade på att köpa "Heroes säsong 1" DVD boxen, så att vi skulle kunna få tiden att gå under de långa väntetiderna på London och Hongkong flygplatserna (5 timmar på båda flygplatserna).

London - Hongkong flyget var rätt stort och lagom lyxigt. Vi hade varsin tv-skärm framför oss, som vi kunde kolla på film, serier, lyssna på musik, spela spel m.m. på. Mat och dryck ingick också. Bäst av allt, vi fick en del timmars sömn också.

I Hongkong hann vi med att äta kinesisk superstark nudelsoppa och så även lite mer fönstershopping och "Heroes" tittande. Sista flyget mellan Hongkong - Brisbane var jobbigast. Även här hade vi egna tv-skärmar, men med förinställda filmer och tider, så det var inte lika flexibelt. Värst var dock den 9 timmar långa ofrivilliga berg-o-dalbanan, som gjorde att man varken kunde sova eller äta. Alldeles för mycket turbulens för min smak, så jag var oerhört glad när vi till slut landade 31/12 kl 10.40 (01.40 svensk tid). Totalt, med väntetider o allt tog alltså flygresan 34 timmar och 35min. Måste säga att tiden gick förvånansvärt fort ändå, och resan i sig väldigt smidigt.

Då var det dags för frågan om vi skulle bli huvudpersoner i nästa tv-program från Australiensiska tullen eller inte. :) Ärliga som vi är (och rädda för ev. böter) så kryssade vi i att vi hade mer än 250g tobak med oss. Så vi fick skatta 1600kr för att ta in 5st extra snus-stockar. Jaja, det var bara att betala o vara glad. Så äntligen var vi framme i Australien, på rätt sida tullen o allt.

Sofie o Scott hämtade upp oss på flygplatsen, får att ta oss raka vägen till Guldkusten, som för oss kändes som Australiens miniatyr-motsvarighet till Los Angeles. Vilka sandstränder!!! :)