Flygresan (081229-081231) Stockholm-London-Hongkong-Brisbane

Efter många timmars packning på söndagskvällen fick vi äntligen ihop ner mängden packning så att vi hade varsin backpacker ryggsäck under 20kg + 7kg handbagage var + varsin laptop. Vi startade resan på måndagsmorgonen från vintriga Örebro till Arlanda, för att flyga iväg till London 29/12 kl 15.05.




Johans mamma och mormor skjutsade oss till flygplatsen, och i sista minuten hann Crille dyka upp också för att säga hej då. Vi hann med en fika innan det var dags för säkerhetskontrollen. Mitt i alla försök till att pussla ihop bagagevikten igår tappade jag nog bort min hjärna, för ooops, vad hade Julia i handbagaget... jo... schampo, hudlotion, sax m.m. m.m. Allt fick jag slänga bort i all hast. Samtidigt som Johan kämpade med att få ut sin laptop ur väskan i säkerhetskontrollen så kommer vakten fram med min laptopväska och säger med arg röst "Det är en dator i den här". O virriga jag som har fullt upp med att ta ur alla förbjudna flaskor säger "oops, jasså åkte den på bandet redan". Så efter rådet att ta en sak i taget, klarade vi oss till slut igenom säkerhetskontrollen, lagom för att gå på planet.




På Heathrow flygplatsen hade vi gott om tid för att fönstershoppa och äta o dricka på en engelsk pub. Passade på att köpa "Heroes säsong 1" DVD boxen, så att vi skulle kunna få tiden att gå under de långa väntetiderna på London och Hongkong flygplatserna (5 timmar på båda flygplatserna).


London - Hongkong flyget var rätt stort och lagom lyxigt. Vi hade varsin tv-skärm framför oss, som vi kunde kolla på film, serier, lyssna på musik, spela spel m.m. på. Mat och dryck ingick också. Bäst av allt, vi fick en del timmars sömn också.




I Hongkong hann vi med att äta kinesisk superstark nudelsoppa och så även lite mer fönstershopping och "Heroes" tittande. Sista flyget mellan Hongkong - Brisbane var jobbigast. Även här hade vi egna tv-skärmar, men med förinställda filmer och tider, så det var inte lika flexibelt. Värst var dock den 9 timmar långa ofrivilliga berg-o-dalbanan, som gjorde att man varken kunde sova eller äta. Alldeles för mycket turbulens för min smak, så jag var oerhört glad när vi till slut landade 31/12 kl 10.40 (01.40 svensk tid). Totalt, med väntetider o allt tog alltså flygresan 34 timmar och 35min. Måste säga att tiden gick förvånansvärt fort ändå, och resan i sig väldigt smidigt.




Då var det dags för frågan om vi skulle bli huvudpersoner i nästa tv-program från Australiensiska tullen eller inte. :) Ärliga som vi är (och rädda för ev. böter) så kryssade vi i att vi hade mer än 250g tobak med oss. Så vi fick skatta 1600kr för att ta in 5st extra snus-stockar. Jaja, det var bara att betala o vara glad. Så äntligen var vi framme i Australien, på rätt sida tullen o allt.


Sofie o Scott hämtade upp oss på flygplatsen, får att ta oss raka vägen till Guldkusten, som för oss kändes som Australiens miniatyr-motsvarighet till Los Angeles. Vilka sandstränder!!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0