Lördag 090328 - Picknick, utomhusbio m.m.

Dagen började med min vanliga morgonpromenad. Så skönt! Speciellt eftersom det oftast är lite svalare på morgonen. Jag passade på att ta lite bilder på byggandet av ett nytt bostadsområde på South Beach, för det är ungefär såna ställen som Johan jobbar på om dagarna. Han drar slangar och förbereder för liknande dammar,  planterar såna växter m.m. Han jobbar även med "mulching", vilket är nåt slags mull som de lägger runt växterna. Han verkar iallafall ha fått det på hjärnan redan, för t.o.m. i sömnen utropade han  häromnatten "m... m...  mu... mulch!... ...  ... I don't know where we were mulching!". Hahaha, jag skrattade så att jag fick ont i magen, som vanligt! :)

Sedan åkte jag och Johan o hälsade på Sofie på hennes jobb. De hade öppet hus idag. Hon jobbar på ett dagcenter som "Entertainment officier", så hon planerar och utför dagsaktiviteter med äldre. Så hon får betalt för att åka på konstutställningar, second hand affärer, måla tavlor o spela bingo m.m. Idag hade de en del aktiviteter för barnen som kom dit under Öppet hus dagen, så Sofie jobbade med att ansiktsmåla barnen.

Medans Sofie fortsatte jobba, tog jag o Johan en picknick i Mosman Park. Vi letade egentligen efter en annan park, och hamnade här av misstag eftersom vi blandade ihop namnen. Men det var vi inte ledsna för. Här hade vi en underbar utsikt över Swan River och Perth.

På kvällen åkte jag, Johan o Sofie till Mosman Parks utebio. Det var ett supermysigt ställe med vedugns pizzeria på plats, så man kunde köpa en pizza o ett glas vin till filmen. Vi såg filmen "Changeling", med Angelina Jolie. Den var sorglig, men helt underbart bra. SE DEN! Jag älskar utomhusbio, det är så nice att sitta under stjärnhimlen med en filt och kolla på en bra film.

Fredag 090327 - Vår nygamla favorit

Jag och Johan har hittat Atomic Bomberman igen. Spelet som vi jämt spelade förr, när vi bodde i Varberga. Det måste vara en av världens aboslut roligaste spel. Just nu blir det minst en turnering varje dag... o ibland tio, haha.

Söndag 090322 - Sheraton hotell

Imorgon är både jag o Johan lediga, så vi passade på att åka in till Perth o hälsa på Scott. Vi gick runt på stan och tog en liten pubrunda. Sedan kollade vi in Scotts nuvarande hem på Sheraton hotellet. Kan ju inte direkt säga att han har det så värst dåligt där :)

Onsdag 090318 - Fremantle hamn

Johan var ledig idag, så vi åkte till hamnen och letade efter nåt mysigt frukostställe. Precis då kom det in en fin äldre segelbåt och sekunden efter att jag tog bilden hoppade en delfin upp över ytan. Men den försvann så fort jag försökte ta kort på den. Det är mysigt när de simmar in så nära bryggan.

Onsdag 090311 - Serpentine falls

Jag o Johan åkte med Scott till bergen utanför Perth. Där finns Serpentine Falls med sitt underbart gröna vatten. Så vackert, o härligt svalkande friskt sötvatten.

Efteråt gjorde jag klart den utlovade smörgåstårtan som jag lovat att bjuda på innan Scott åker iväg o jobbar igen. Det var en utmaning att få till en smörgåstårta med Australiensiska ingredienser. För här finns t.ex. ingen Creme Fraiche, utan endast Sour Creme (som smakar surare), och har finns inte såna underbart goda Svenska räkor som passar så bra på smörgåstårtor, utan endast megastora Australiensiska räkor, med helt annan konsistens o smak än hemma. De är lite segare o lite mer smaklösa än Svenska räkor. Men allt som allt lyckades jag få till tårtan till slut, o den blev helt godkänd.

Imorgon åker Scott iväg till jobbet igen, men den här gången har han haft riktig tur med arbetsvillkoren. Istället för att bo på en sån vanlig camp de brukar bo på, så får ett par hundra av dem bo på lyxhotell i Perth. Alla fick nämligen inte plats på campen den här gången. O det kan ju inte Scott klaga på. Nu får han bo i ett lyxigt hotellrum, med hotellfrukostar o hotellmiddagar varje dag. Han har tillgång till pool, spa o gym, o han får lön för de timmar han sitter på bussen från hotellet till jobbet. Kan det bli bättre? :)

Tisdag 090310 - Quizkväll

Idag har vi haft en varm dag med 36 grader, o mest slappat på stranden på dagen. På kvällen åkte vi till Clancys Fish Pub, o åt god mat, och var med i deras Quiz-kväll. Jag o Sofie har varit här en gång tidigare, med Jay o Cilla men då kom vi sist. Den här gången var målet att få minst ett annat lag bakom oss i poängställningen. Men hmm, det gick ju inte så bra... kom återigen sist, med ett antal slarvfel, missuppfattade frågor, och helt missade delfrågor. Man får inte vara okoncentrerad inte! Hehe. Quiz ledaren pratar alldedes för mycket och för otydligt för att man ska hinna hänga med i när frågorna börjar och slutar. Men vi ska nog ge den en chans till nån vecka. Roligt med frågesporter ändå.

Söndag 090308 - Vinkryssning

Nu när Scott är hemma försöker vi hinna med så mycket som möjligt innan han ska iväg igen. Idag var det dags för en vinkryssning från Perth. Det var en riktigt trevlig resa. Vin, ost o kex serverades på båten, och vi stannade till på en vingård för att prova olika lokala viner, samt en restaurang med god mat, och ännu mer vinprovning. Vi hade underbart vackert väder, och dagen blev riktigt lyckad.

Lördag 090307 - Rundtur på västkusten

Vi åkte in till Freo o åt en riktig Aussie frukost, med scrabled eggs, bacon, toast m.m. Åh så gott.

Efter den stora frukosten åkte vi på en rundtur på västkusten. Först kollade vi på en konstutställning på stranden. Sedan åkte vi till Mindarie, o satt en stund på en mysig pub i den underbart vackra hamnen.

Sedan kikade vi in på en Nationalpark, för att se de gosiga (men väldigt sömninga) Koalorna. Roliga djur det där. Där fanns även en vacker sjö, som vi slappade en stund vid.

Fredag 090306 - Middag a la Sweden

Vi bjöd hem Jay o Cilla till oss på en riktig Svensk middag. Sofie lagade till maten, och mycket gott blev det. Kräftor, Rombomb, Janssons frestelse, Sill, m.m. o Allmondytårta från Ikea till efterrätt. :)

Efter maten bjöd Sofie o Scott på dans i sina Sverigetröjor :)

Torsdag 090305 - Johans jobbkläder

Igår kom Scott hem från hobbet, o ska stanna i en vecka. Johan fick lite nya arbetskläder ifrån honom, så nu ser han ut som en riktig Aussie worker :)

Onsdag 090304 - South Beach

Idag var Johan ledig. Vi åkte upp på stan o åt crepes o tittade i massa affärer. Sen blev vi hungriga igen, så vi köpte med oss cheeseburgare från McDonalds o satte oss i parken på South Beach, o la oss under ett träd o slappade. :)

Måndag 090302 - Labour Day

Labor Day idag. Vet ej vad det innebär, men det är en röd dag. Vi åkte in till Perth, till Hyde Park där de har en årlig marknad. Jätte mysig park, med en liten sjö, och här fanns det allt möjligt att titta på bland alla 150st utställare. Flera matvagnar/tält med god mat och en scen med lite underhållning.
Köpte två billiga fantasyböcker på marknaden. Brukar annars inte läsa så mycket Engelska böcker, men jag har redan hunnit läsa ut alla böcker jag hade med mig, och de flesta böckerna i Sofies bokhylla. O det är inte helt lätt att hitta Svenska böcker i det här landet. Så jag får vänja mig vid Engelskan, heh :)