Torsdag 090115 - Motorproblem

Dagen började ju så bra... :)
Vi upptäckte att det fanns en öppen cafeteria precis på stranden där vi bodde inatt, så frukosten var serverad när vi vaknade. :) Badade i vågorna på förmiddagen, och sedan satte vi oss i bilen för att åka vidare. Och det var då problemen började.

Egentligen skulle vi inte åka in till Sydney förräns på lördag, men vi hann bara åka ca. 10 minuter efter tankningen, dagliga vattenpåfyllningen och oljekollet innan vi kom fram till en extremt lång och snirklig stigning uppåt. Utomhustemperaturen var uppåt 40 grader och luften kändes tung och klibbig, precis som före ett åskväder. Då började bilen protestera... värmen och den branta stigningen blev för mycket. Temperaturmätaren för motorn steg snabbt till 100 grader, och där var vi mitt i backen, utan några väggrenar att tala om. Vi klarade oss precis fram till en busshållplats, då bilen la av och motorn började koka.

Vi klev snabbt ut ur bilen, o där stog vi, mitt på heta dagen, utan en fungerande bil. Trots att vi trodde att vi hade gott om vatten med oss, så slukade motorn över 6 liter vatten. Vi fick helt enkelt promenera till närmaste bensinstation för att köpa mer vatten för våra sista kontanter. Efter en stund startade bilen igen, men vi kom inte så långt innan mätaren började närma sig 100grader igen. Vi tog av vid nästa avfart, där vi stannade under ett träd och lagade lunch medans vi försökte komma på någon bra lösning.

Det var inte endast kontanter vi hade ont om. Vid det här laget hade vi inte haft tillgång till el på flera dagar, och mina mobilbatterier var helt döda. Johans mobil hade endast 18% kvar, så vi kunde inte slösa på telefonsamtalen exakt. Vi ringde helt enkelt upp Sofie o Scott som fick ordna upp situationen åt oss. De ordnade så att "Roadside assistance" som ingick i vårat hyrbilsavtal kom ut för att titta på bilen. De skickade ut en mekaniker som kunde konstatera att motorn inte läckte, men att det var nåt fel på kylaren. Vi fick rådet att ta oss till Sydney för att byta ut bilen. Vi fick dock endast köra i 60km/h, så resten av dagen gick åt för att sakta men säkert ta oss ända fram till Sydney.

Som tur är bröt åskvädret och ösregnet äntligen ut, så att utomhustemperaturen sänktes kraftigt till ca 23 grader. Detta var räddningen för oss, för nu kunde motorn klara av den sista biten utan att bli överhettad. Men resten av dagen gick åt till att sakta åka på småvägar till Sydney, och till slut var vi framme! :)

Dock kom vi något försent fram, eftersom Wicked Camper inlämningsstället redan hade hunnit stänga för dagen. Vi parkerade helt enkelt utanför och övernattade där. Sydney var nämligen inte något lätt ställe att köra bil i. McDonald's fick bli våran personliga gratis-toalett o puben våran underhållning. :)
Resten av kvällen satt vi på puben och drack öl o smirnoff ice, medans vi äntligen fick ladda upp min mobil.