Fredag 090807 - Australien i ett nötskal

Ja vad ska man säga... Ibland blir man inte klok på det här landet. Satt på puben för en stund sen med Johan, Scott o ett par grabbar till. Hade väldigt trevligt, men man blir ju lite trött på att Aussie grabbarna ska envisas om att alltid be om ursäkt för allt de säger eller gör, så fort en tjej är i närheten. T.ex. om de svär eller skämtar eller vad fan som helst... o helt plötsligt kommer de på att jag sitter vid samma bord, o så for man höra, "Oh sorry"... O jag ser ut som ett frågetecken o har helt missat vad de nu ber om ursäkt för. (Öh, jaa just ja, jag är ju en utomjordling som går sönder av att höra svordomar.)

När jag sedan påpekade att jag fullständigt skiter i om de svär eller inte i min närhet, eller skämtar eller vad om helst, så fick jag istället resten av kvällen höra "jaha, du försöker vara en av grabbarna, höhöhö" ... "ja varför dricker du vin och inte öl" osv osv. (Ja för målet är ju att alla människor ska vara exakt likadana ifall man ska bli betraktade som jämställda... NOT!)

På tal om jämställdhet så försökte Johan i en diskussion säga att i Sverige så är det faktiskt inte alls konstigt om det är killen som lagar maten där hemma eller gör andra hushållssysslor. Men då garvade de bara och sa "ja hur fan kunde det gå så illa för er" typ... o sedan i nästa mening försöka påstå att Australien visst är jämställt. Johan påpekade då att sjukt många här är hemmafruar men de tyckte att det nog "bara" var 20% eller nåt som var det. De tyckte även att det var hemskt ifall inte någon (=mamman) stannar hemma med barnen i Sverige... att man inte skall missa deras uppväxt. (hahahahaha, ska DE säga som jobbar borta i gruvorna i flera veckor i sträck).

Jaja... självklart kan jag ju hålla med om att man skulle vilja vara hemma så länge som möjligt med sina barn, om man har ekonomisk möjlighet till det. Dock hann jag aldrig påpeka det faktum att för många par i Sverige så är det inte skrivet i sten att det är just mamman som stannar hemma, för här blev vi avbrutna av att nästa runda öl fixades till bordet... och sedan orkade jag inte ta upp ämnet mer... det är ju ändå lönlöst känns det som.

Hur som helst är inte så konstigt att Australiensiska män fått titeln som sämsta makarna heh! :-)

Ps. Nej, jag har inte fått jobb ännu. Självklart så skulle jag ju till slut få något om jag skulle fortsätta söka, men jag orkar inte bry mig längre (efter typ 100 sökta jobb). Har fått höra att det ju är så svårt för att jag har Working Holiday Visa. Konstigt dock att det enbart gäller mig och inte Johan (som får jobba både vardagar, helger o allt mellan 6 - 14 timmars arbetsdagar). Det här landet är faktiskt på många sätt anpassat till att mannen ska försörja kvinnan. Det gör inte mig så mycket eftersom vi bara stannar här under ett år, men det är ju värre för dem som bor här permanent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0